Har du egentlig nogensinde virkelig tænkt over, hvad du betaler for, når du køber en flaske vin? Eller hvem pengene går til? Får du god kvalitet for pengene? (jeg vil uddybe definitionen af “god kvalitet” i senere blogindlæg).
Før du får fingrene i en flaske vin, har den normalt været en del stop undervejs, før den ender på butikshylden. Generelt foregår det sådan, at vinproducenten sælger vinen til en distributør, en butik eller en restaurant, som så sælger vinen til dig som kunde.
Alle mellemleddene mellem dig og vinproducenten skal tjene penge, og det betyder, at vinen i sidste ende bliver dyrere for dig.
For at gøre det helt klart, kan vi tage dette eksempel: Du betaler 100 kroner for en flaske vin i supermarkedet (som er en fornuftig pris for en gennemsnitlig vin i supermarkedet). Men hvem tjener egentlig på de 100 kroner? Og hvor meget tjener de?

Det er desværre ret normalt, at vingården kun får 25-30% af den pris, du som kunde har betalt for vinen. Så når du betaler 100 kroner for flasken, køber du en vin, hvis kvalitet er 25-30 kroner værd.
Så kan du spørge dig selv, om du normalt ville have lyst til at købe en flaske vin, der koster 25-30 kroner? Sikkert ikke. Til den pris er det helt sikkert ikke en god kvalitet.
Men det er det, du gør, når du køber en flaske vin til 100 kroner. De resterende 70-75% af prisen går direkte til mellemleddene (f.eks. importører, distributører, butikker, restauranter etc.)
Hos Château Wines Direct går 100% af prisen du betaler for vinen til vingården, og derved går pengene til de mennesker, der har fremstillet vinen med energi, viden, teknologi, kreativitet og passion. Vores priser er de samme, som hvis du køber “aux caves”, direkte hos vinproducenten.
Næste gang du køber vin, så tænk en ekstra gang over, hvad du betaler for (og hvad du ikke betaler for!), og hvem du i sidste ende betaler pengene til.
Skål!